søndag 4. mai 2014

Hva kan oppnås med Google Analytics?



Har man strategier for sosiale medier er det avgjørende at man også har pålitelige metoder for å måle resultatene av dem. Disse målingene bør utføres jevnlig for å kunne se utviklingen over tid. Det er mange aspekter man kan holde øye med, og det finnes forskjellige verktøy til å gjøre dette, deriblant Google Analytics.

 

 
Grunner til å måle

    • Forbedring og tilpasning av kundeservice. Man kan for eksempel sette åpningstider basert på trafikkdata om når brukerne besøker sidene.
    • Følge med på omtale av bedriften. Slik kan man se respons på strategien.
    • Spore events, nyheter og konkurranser.
    • Samle informasjon om demografien til kundene i målgruppen.
    • Spore effekt av annonsering.
    • Se på hvordan de besøkendes engasjement arter seg. Er det varig engasjement, eller kun engangsbesøk.
    • Rettferdiggjøre bruk av bedriftens ressurser til strategien og relatert arbeidskraft. Dette kan gjøres ved å:
      • Sette økonomiske parametre for mer 'abstrakte' faktorer som ellers er vanskelig å vurdere.
      • Koble aktiviteter til påvirkning for å vurdere ROI (Return On Investment).
      • Bryte ned inntektssiden til faktorer som kjøpshyppighet, antall nye kunder, og gjennomsnittlig beløpsstørrelse på transaksjonene med Frequency Reach Yield-metoden.











Google Analytics kan brukes til mye

    • Flere sider kan kobles sammen til en GA-konto.
    • Legg til php-script på aktuelle sider, så vil GA samle informasjon for deg.
    • Brukergrensesnittet er delt inn i fire seksjoner: Startside, rapportering, tilpasning og administrator.
    • Startsiden gir deg oversikt over data fra dine nettsider. Her kan du velge datoperioder og sammenligne dem med andre perioder. På denne måten kan du for eksempel se hvordan dataene endrer seg fra år til år. Du kan også måle effekten av en kampanje ved å sammenligne to perioder (som i utgangspunktet var relativt like), hvor den ene inneholder en kampanje og den andre ikke. Oversikten inneholder antall økter, gjennomsnittlig øktvarighet, fluktfrekvens og målkonverteringsfrekvens.
    • Rapporteringsseksjonen er omfattende, og inneholder blant annet data om trafikk, dine målgrupper, deres adferd og konverteringer.
    • Tilpasningsseksjonen lar deg skape spesialtilpassede rapporter som fyller dine informasjonsbehov, mens administratorseksjonen gir deg tilgang til å forandre en mengde innstillinger for verktøyet.
    • Google Analytics kan kobles mot andre nyttige verktøy, f.eks. Gekkoboard og AdWords.








Detaljert om brukermiljøet for rapportering

    • Oversiktspaneler - Her kan du legge til forskjellige moduler tilpasset dine behov. Disse kan eksporteres til pdf. 
        
    • Snarveier - Her er det mulig å legge inn snarveier til rapporter du benytter ofte.

    • Observasjon og overvåkning - Det er mulig å opprette varslinger hvis en av dine beregninger avviker mye fra hva du forventer, for eksempel hvis det skjer en dramatisk økning eller reduksjon i AdWords-trafikken. Det er mulig å vise en oversikt over hendelser på daglig, ukentlig eller månedlig basis.

    • Sanntid - Her vil data oppdateres kontinuerlig, med få sekunders mellomrom. Denne seksjonen består av flere underseksjoner, og de inneholder alle informasjon om antall aktive brukere på nettstedet og sidevisninger per minutt og sekund. I underseksjonene kan man blant annet se hvilke sider på nettstedet som er mest besøkt, hvor trafikken kommer fra, eller hvor i verden brukerne befinner seg. Sistnevnte kan sees med hjelp av Google Earth om man ønsker, og gir et fint visuelt inntrykk av hvor nettstedets brukere befinner seg.























    • Målgruppe - Her finner du informasjon som brukes til å forstå din målgruppe. Det er mange forskjellige faktorer: trafikk, adferd, konverteringer, økter, antall nye økter/brukere, fluktfrekvens, sider per økt, gjennomsnittlig øktvarighet, målkonverteringsfrekvens, målfullføringer, og målverdi. Denne informasjonen kan eksporteres til flere forskjellige formater, blant annet excel og pdf, og kan i tillegg sendes direkte på epost. Vær bevisst på at du ved å aktivere noen av disse funksjonene må sørge for å oppdatere personvernreglene på ditt eget nettsted om nødvendig.
      • Data som kan være aktuelle for innsamling er:
          • alder
          • kjønn
          • interesser
          • språk
          • sted
          • adferd på siden
          • teknologi (som operativsystem og nettleser)
          • mobil
























    • Trafikk - Sammenlign trafikk fra søk, henvisninger, e-post og markedsføringskampanjer. Inneholder:
        • Organiske og betalte søkeord
        • Kostnadsanalyse (finnes kun i Beta-versjon per i dag)
        • AdWords - Kontoen må isåfall kobles sammen med AdWords-konto. Her har man flere valg:
            • Kampanjer
            • Budjusteringer
            • AdWords-søkeord
            • Søkeord med samsvar
            • Time på dagen
            • Destinasjonsadresser
            • Plasseringer
            • Søkeordplasseringer
            • Videokampanjer
        • Sosialt - Ser på verdien av sosiale henvisninger, men kan ikke utføres før man har opprettet egne mål.
        • Søkemotoroptimalisering - Denne funksjonen er kun tilgjengelig hvis man har aktivert et verktøy for nettredaktører.

    • Adferd - Her kan man se detaljert på hvordan brukerne benytter siden, inkludert:
        • Nettstedsinnhold. Ser på sidens innhold, men også hvilken side brukerne kom fra ved start, og dro til ved slutten av økten.
        • Nettstedshastighet - Ser på timing og tidsbruk.
        • Nettstedsøk – Ser på hvilke søkeord som benyttes.
        • Hendelser – Ser på hvilke hendelser som oftest finner sted, og hvordan flyten er mellom forskjellige hendelser.
        • AdSense.
        • Eksperimenter - Her kan man opprette egne eksperimenter.
        • Analytics direktevisning.

    • Konverteringer - Alt innhold her krever aktivering av annen funksjonalitet.
        • Mål
        • Netthandel
        • Flerkanalstrakter
        • Attribusjon




















Til slutt:

Google Analytics er et kraftig verktøy, og hvis man er villig til å sende så mye av nettsidens data til Google kan man dra stor nytte ved måling. Det er isåfall viktig at man tilbyr ens ansatte skikkelig opplæring i verktøyet, og at man klarer å rettferdiggjøre utgiftene forbundet med arbeidskraften som må dedikeres til arbeidet. Det kan gi ekstra nytteverdi for bedriften om den allerede benytter seg av AdWords og AdSense. Det kan dukke opp ulemper hvis man ønsker å måle trafikk på sider som ikke er eid av Googles partnere, og det kan i tillegg det by på noen utfordringer når det gjelder privatliv og informasjonsbehandling både for bedriften og dens kunder. For en bedrift som har kundenes privatliv som grunnpillar i sin filosofi, vil det kunne gi dem et forklaringsproblem hvis de plutselig limte inn GA-script på sidene sine uten å varsle kundene på forhånd. For andre bedrifter vil det derimot kunne være til stor hjelp for å skreddersy en effektiv og lønnsom strategi for sosiale medier.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar