onsdag 14. mai 2014

Feilsteg i sosiale medier

Epicurious er en nettside eid av Condé Nast Publictations, som tar for seg mat og matlaging. De har oppskriftsdatabase, forum, intervju og artikler om forskjellige kulinariske tema. De har en Twitter-profil hvor de presenterer seg som den ultimate destinasjonen for matelskere. De legger ut mye interessant informasjon relatert til mat i sine tweets, ofte med appetittvekkende bilder.


















I kjølvannet av bombingen av Boston Maraton i april 2013 var det mange på sosiale medier som ønsket å ytre sin sympati og kondolanser. Som profesjonell aktør er det viktig å være forsiktig med hvordan man håndterer slike ytringer, og hvilken kontekst man presenterer dem i.

I forbindelse med slike katastrofer finnes det ofte gylne muligheter for bedrifter til å fremstå som «en av folket», å menneskeliggjøre bedriftens profil og understreke styrken i relasjonen til sine kunder og resten av samfunnet. Man kan vise at det man tweeter og deler ikke kun er overfladisk, men at det er ektefølt og har troverdighet.

På den andre siden kan man ved feilaktig bruk fremstå som uetiske opportunister som utnytter andre folks lidelse og sorg til å promotere sine egne produkter. Folks persepsjon kan bli at bedriften «gnir seg i hendene» og gliser bredt når de ser muligheten til å utnytte aktiviteten på sosiale medier i kjølvannet av katastrofer og terroraksjoner.

Epicurious skrev flere tweets hvor de i kombinasjon med å nevne bombingen også la til promotering av egne produkter på slutten. 















De hadde trolig vært bedre tjent med å holde disse to budskapene adskilt, og jeg ville ha anbefalt dem å skrive alle tweets relatert til bombingen innenfor samme periode, og deretter vente et par dager før de fortsatte med å publisere sitt vanlige innhold. Kanskje ville de ha gått glipp av et par views, men deres image ville trolig ha stått sterkere blant potensielle kunder. I ettertid har de fått mye negativ omtale på internett, og har blitt med på flere topplister av verstinger på sosiale medier i 2013.

Det kan være fristende å være kontroversiell for å få oppmerksomhet. Det kan også være fristende å benytte perioder med høy trafikk til å promotere sin bedrift. Men det er ofte ikke slik at all pr er god pr på sosiale medier. Negative reaksjoner på slike opportunistiske og smakløse tweets kan få viral effekt og generere mer oppmerksomhet enn de aktuelle utsagnene selv har gjort

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar