Epicurious er en
nettside eid av Condé Nast Publictations, som tar for seg mat og
matlaging. De har oppskriftsdatabase, forum, intervju og artikler om
forskjellige kulinariske tema. De har en Twitter-profil hvor de
presenterer seg som den ultimate destinasjonen for matelskere. De
legger ut mye interessant informasjon relatert til mat i sine tweets,
ofte med appetittvekkende bilder.
I kjølvannet av
bombingen av Boston Maraton i april 2013 var det mange på sosiale
medier som ønsket å ytre sin sympati og kondolanser. Som
profesjonell aktør er det viktig å være forsiktig med hvordan man
håndterer slike ytringer, og hvilken kontekst man presenterer dem i.
I forbindelse med
slike katastrofer finnes det ofte gylne muligheter for bedrifter til
å fremstå som «en av folket», å menneskeliggjøre bedriftens
profil og understreke styrken i relasjonen til sine kunder og resten
av samfunnet. Man kan vise at det man tweeter og deler ikke kun er
overfladisk, men at det er ektefølt og har troverdighet.
På den andre
siden kan man ved feilaktig bruk fremstå som uetiske opportunister
som utnytter andre folks lidelse og sorg til å promotere sine egne
produkter. Folks persepsjon kan bli at bedriften «gnir seg i
hendene» og gliser bredt når de ser muligheten til å utnytte
aktiviteten på sosiale medier i kjølvannet av katastrofer og
terroraksjoner.
Epicurious skrev
flere tweets hvor de i kombinasjon med å nevne bombingen også la
til promotering av egne produkter på slutten.
De hadde trolig
vært bedre tjent med å holde disse to budskapene adskilt, og jeg
ville ha anbefalt dem å skrive alle tweets relatert til bombingen
innenfor samme periode, og deretter vente et par dager før de
fortsatte med å publisere sitt vanlige innhold. Kanskje ville de
ha gått glipp av et par views, men deres image ville trolig ha stått
sterkere blant potensielle kunder. I ettertid har de fått mye
negativ omtale på internett, og har blitt med på flere topplister
av verstinger på sosiale medier i 2013.
Det kan være
fristende å være kontroversiell for å få oppmerksomhet. Det kan
også være fristende å benytte perioder med høy trafikk til å
promotere sin bedrift. Men det er ofte ikke slik at all pr er god pr på sosiale
medier. Negative reaksjoner på slike opportunistiske og smakløse
tweets kan få viral effekt og generere mer oppmerksomhet enn
de aktuelle utsagnene selv har gjort
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar