- Hvorfor benytte Twitter?
Forskjellige
aktører har gjerne forskjellige grunner for hvorfor de er på
Twitter.
Bedrifter kan
bruke Twitter til markedsføring, promotering og relasjonsbygging med
nåværende og fremtidige kunder. Gjennom dialog kan de få
verdifulle tilbakemeldinger fra kunder og interesserte, og disse kan
igjen brukes til å forbedre produkter, tjenester og kundeservice.
Bedriften kan bedrive «brannslukking», hvor man tar tak i problemer
tidlig, kanskje til og med før de oppstår i noen tilfeller. Slik
kan man være med å påvirke kunders forventninger og tilfredshet
med bedriftens servicenivå, og dermed minske spredningen av dårlig
omtale på nett.
Man kan også bruke Twitter som opplysningstjeneste,
hvor man deler informasjon om tjenestens status, eller forteller om
nye og fremtidige tjenester som er under utvikling. Slik kan man
pirre kundens nysgjerrighet, og skape tillitsforhold hvor kunden vet
at bedriften er en god kilde for relevant informasjon om dens
produkter og tjenester. I tillegg til for kunder kan bedrifter også bruke
Twitter til å bygge relasjoner og dele informasjon med
samarbeidspartnere, offentlige organer og kilder.
Privatpersoner
kan også bruke Twitter i profesjonell sammenheng. Kanskje ønsker
man å promotere seg selv som arbeidstaker gjennom blogging,
meningsutvekslinger og nettverksbygging. Eller man ønsker å holde
seg oppdatert innenfor et gitt fagfelt, og søker å tilfredsstille
sin profesjonelle nysgjerrighet mens man øker sitt kompetansenivå.
Gjennom å motta og dele interessant informasjon med andre brukere
man har tillit til, kan man få mye nyttig input. Visse personer vil
også bruke Twitter strategisk som en forhandlingsbrikke, avhengig av
hvilken bransje man er i. Jobber man i underholdningsbransjen og har
en massiv mengde followers, vil det trolig gjøre det lettere å
skaffe seg jobber som krever en synlig profil.
Noen
privatpersoner bruker ikke Twitter til jobb i det hele tatt, men kun
for å stimulere sine egne interesser. Det kan brukes til å følge
med på hva famile og venner driver med, eller å la andre få vite
hva en selv gjør. Det kan også være for å spre humor, å finne og
dele informasjon om forskjellige tema man finner interessant, for
eksempel forskning, kosthold, underholdning, teknologi, eller hva man
nå enn liker. Noen liker Twitter fordi de kan få nærmere kontakt med
kjendiser og profilerte personer, og at man dermed kan veksle noen
positive ord med folk man liker. Andre igjen liker å lage trøbbel
og «trolle» folk på Twitter, hvor man skaper unødvendige krangler
og får nytelse av å kverulere og stresse andre brukere.
Det finnes
selvfølgelig også kombinasjoner av bedrifter, profesjonelle og
private formål, og mange har en blanding av disse. I noen tilfeller
kan det gå galt, hvor dristige eller misforståtte utsagn kan få
alvorlige konsekvenser. For eksempel kan en bedrift få mye negativ
publisitet hvis en av deres ansatte kommer med rasisitiske utsagn. Et
annet eksempel kan være at en ansatt i en bedrift skriver et ironisk
utsagn som blir tolket bokstavelig, og hvor den bokstavelige
betydningen står i kontrast til bedriftens filosofi. I noen slike
tilfeller er media rask til å blåse opp saker og ignorere sunn
fornuft, noe som igjen kan føre til stort press mot bedriften.
- Hvor når man brukerne?
Twitter.com i
nettlesere – mange bruker Twitter i nettleseren på sin datamaskin.
Det kan være både hjemme og på jobb, og eventuelt med på tur.
App på mobil –
smarttelefoner har egne apper for Twitter. Slik kan man ha konstant
tilgang på oppdateringer.
App på nettbrett
– mange bruker app på nettbrettet mens de sitter i sofaen eller
andre plasser.
Twitter som del
av andre nettsider – noen sider integrerer Twitter-funksjonalitet,
slik at man kan få oppdateringer uten å besøke Twitter.com
direkte.
Alle disse
metodene gir større utbredelse av tjenesten, skaper nærere bånd
til brukeren, siden det alltid er tilgjengelig, og samler også mye
nyttig informasjon om brukernes vaner og interesser.
- Hvordan bruke Twitter?
- Din profil
Sørg for at din
profil og profilbilde tydelig kommuniserer hvem du er og hvorfor du
er på Twitter. Legg til video, blogglenker og annen media for å øke
sannsynligheten for at andre tar kontakt med deg.
- Hvilke followers?
Tenk på hvem du
ønsker å legge til. Hva slags profil har de? Hvilke interesser og
forbindelser har de, og hvilke personer stoler de på? Man kan finne
ut mye ved å utforske brukeres profil, beskrivelse og blogg. Se på
hvilken layout og bilder de bruker, og hva de tweeter om. Man kan
også se på hvor de er fra, hvem de følger, og statistikk som
følger deres konto.
Man kan si at det
finnes kunstige og organiske followers, hvor organiske oppdager deg
selv ut av egen interesse og kontaktnett, mens kunstige kan være
kjøpte eller strategisk utvalgte followers fra et
markedsføringsperspektiv. Fordeler med det siste er at man raskere
kan øke antallet, men ulempen kan være at mange av dem ikke bidrar
særlig mye, og ikke er genuint interessert i hva du representerer.
Det er også
viktig å tenke på forholdet mellom antall brukere som følger deg,
og antall brukere du selv følger. Du kan ikke følge et ubegrenset
antall brukere, mengden står nemlig i forhold til hvor mange som
følger deg tilbake. I tillegg er det ikke mulig å følge mer enn
1000 per dag.
- Finne followers
Ønsker man å finne venner og kolleger, kan man importere epost-kontakter fra Gmail, Yahoo!, Hotmail, LinkedIn, og AOL. I tillegg kan man bruke søkefunksjon i Twitter for å finne folk, eller man kan se på venners venner, hvor man muligens finner felles bekjente.
Det er viktig å
ta en «rengjøring» innimellom, hvor man fjerner inaktive eller
useriøse kontoer. Slik kan man frigjøre plass til aktive brukere
som har reell interesse i bli ens follower.
Noen
applikasjoner gjør det mulig å søke etter brukere ut ifra
spesifikke kriterier. Disse kan være nyttige for å finne
potensielle followers med like interesser, eller man kan søke ut
ifra nøkkelord og forbindelser.
Enda en måte å
skaffe followers er å bruke andre sosiale medier, blogger og
nettsider. Personer som besøker disse vil bli eksponert og gjort
bevisst på din Twitter-konto, og kan skape krysninger, spesielt om
opphavsstedet holder høyt kvalitetsnivå.
I visse tilfeller
kan det være verdifullt å skape forbindelser til profilerte
brukere, som for eksempel kjendiser eller respekterte fagfolk. Deres
omdømme og berømmelse kan fungere som en inngangsportal til ditt
innhold. Tilliten, respekten og/eller berømmelsen disse personene
har vil i visse tilfeller gjøre det mye «lettere» for de som
følger dem å ta steget til å følge deg også.
En Twitter-liste består av en mengde followers man selv kan velge. Det er en grei måte å organisere folk man følger på. Listene kan være private, eller deles med andre.
- Twitter-lister
En Twitter-liste består av en mengde followers man selv kan velge. Det er en grei måte å organisere folk man følger på. Listene kan være private, eller deles med andre.
- Fokus på kvalitet
Det er også
viktig å sørge for at din Twitter-kontos innhold holder høy
kvalitet. Slik vil man holde followers' interesse ved like, og i
tillegg øke sjansen for retweeting og at folk som ser retweets blir
interesserte i hva du tilbyr.
- Ha en klar plan for hva du skal dele. En uklar og inkonsekvent mengde innhold grumser til formålet med din profil, og vil trolig ikke være nyttig i bedriftssammenheng. For kreative enkeltindivider kan uforutsigbarheten derimot noen ganger være en fordel.
- Sørg for å tweet jevnlig. Legger du ut hundre tweets på en dag, for deretter å ikke legge ut noen på et halvt år, vil du trolig miste mange followers.
- Aktualitet – del og kommenter saker som er ferske og aktuelle. Er du i en posisjon til å komme med saker som ikke ennå har blitt omtalt, har du et fortrinn.
- Sørg for at dine tweets er underholdende for målgruppen din. De bør være i stand til å umidelbart fange interessen til folk, og i tillegg gjøre det fristende å retweete og kommentere dem.
- Spre andres innhold – del bra innhold fra andre. Dine følgere setter trolig pris på kvaliteten, og i tillegg vil det øke sannsynligheten for at andre deler ditt innhold også.
Det gir stor
verdi å skape forbindelsere til andre tweetere, men det er også
utrolig verdifullt å bygge relasjoner til andre brukere som
retweeter ens innhold. Hvis folk med mange followers og høy
kredibilitet blir en hyppig retweeter av ditt innhold, vil mengden
folk du kan nå blir utrolig mye større. Jo flere slike personer man
har gode relasjoner og samspill med, jo større sjanse har man for å
skape fantastisk vekst for ens egen Twitter-konto.
Etter at man har
tatt hensyn til alle disse faktorene, og lagt inn en fantastisk
innsats, er det viktig å ikke hvile på laurbærene. Husk
oppfølging! Det hjelper ikke å ha årets beste Twitter-konto i 2013
hvis man mister fokus og innsats i 2014.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar