onsdag 23. april 2014

Nettverksbygging på Twitter


  • Hvorfor benytte Twitter?

Forskjellige aktører har gjerne forskjellige grunner for hvorfor de er på Twitter.

Bedrifter kan bruke Twitter til markedsføring, promotering og relasjonsbygging med nåværende og fremtidige kunder. Gjennom dialog kan de få verdifulle tilbakemeldinger fra kunder og interesserte, og disse kan igjen brukes til å forbedre produkter, tjenester og kundeservice. Bedriften kan bedrive «brannslukking», hvor man tar tak i problemer tidlig, kanskje til og med før de oppstår i noen tilfeller. Slik kan man være med å påvirke kunders forventninger og tilfredshet med bedriftens servicenivå, og dermed minske spredningen av dårlig omtale på nett. 

Man kan også bruke Twitter som opplysningstjeneste, hvor man deler informasjon om tjenestens status, eller forteller om nye og fremtidige tjenester som er under utvikling. Slik kan man pirre kundens nysgjerrighet, og skape tillitsforhold hvor kunden vet at bedriften er en god kilde for relevant informasjon om dens produkter og tjenester. I tillegg til for kunder kan bedrifter også bruke Twitter til å bygge relasjoner og dele informasjon med samarbeidspartnere, offentlige organer og kilder.

Privatpersoner kan også bruke Twitter i profesjonell sammenheng. Kanskje ønsker man å promotere seg selv som arbeidstaker gjennom blogging, meningsutvekslinger og nettverksbygging. Eller man ønsker å holde seg oppdatert innenfor et gitt fagfelt, og søker å tilfredsstille sin profesjonelle nysgjerrighet mens man øker sitt kompetansenivå. Gjennom å motta og dele interessant informasjon med andre brukere man har tillit til, kan man få mye nyttig input. Visse personer vil også bruke Twitter strategisk som en forhandlingsbrikke, avhengig av hvilken bransje man er i. Jobber man i underholdningsbransjen og har en massiv mengde followers, vil det trolig gjøre det lettere å skaffe seg jobber som krever en synlig profil.

Noen privatpersoner bruker ikke Twitter til jobb i det hele tatt, men kun for å stimulere sine egne interesser. Det kan brukes til å følge med på hva famile og venner driver med, eller å la andre få vite hva en selv gjør. Det kan også være for å spre humor, å finne og dele informasjon om forskjellige tema man finner interessant, for eksempel forskning, kosthold, underholdning, teknologi, eller hva man nå enn liker. Noen liker Twitter fordi de kan få nærmere kontakt med kjendiser og profilerte personer, og at man dermed kan veksle noen positive ord med folk man liker. Andre igjen liker å lage trøbbel og «trolle» folk på Twitter, hvor man skaper unødvendige krangler og får nytelse av å kverulere og stresse andre brukere.

Det finnes selvfølgelig også kombinasjoner av bedrifter, profesjonelle og private formål, og mange har en blanding av disse. I noen tilfeller kan det gå galt, hvor dristige eller misforståtte utsagn kan få alvorlige konsekvenser. For eksempel kan en bedrift få mye negativ publisitet hvis en av deres ansatte kommer med rasisitiske utsagn. Et annet eksempel kan være at en ansatt i en bedrift skriver et ironisk utsagn som blir tolket bokstavelig, og hvor den bokstavelige betydningen står i kontrast til bedriftens filosofi. I noen slike tilfeller er media rask til å blåse opp saker og ignorere sunn fornuft, noe som igjen kan føre til stort press mot bedriften. 
 



  • Hvor når man brukerne?

Twitter.com i nettlesere – mange bruker Twitter i nettleseren på sin datamaskin. Det kan være både hjemme og på jobb, og eventuelt med på tur.

App på mobil – smarttelefoner har egne apper for Twitter. Slik kan man ha konstant tilgang på oppdateringer.

App på nettbrett – mange bruker app på nettbrettet mens de sitter i sofaen eller andre plasser.

Twitter som del av andre nettsider – noen sider integrerer Twitter-funksjonalitet, slik at man kan få oppdateringer uten å besøke Twitter.com direkte.

Alle disse metodene gir større utbredelse av tjenesten, skaper nærere bånd til brukeren, siden det alltid er tilgjengelig, og samler også mye nyttig informasjon om brukernes vaner og interesser.




  • Hvordan bruke Twitter?

    • Din profil

Sørg for at din profil og profilbilde tydelig kommuniserer hvem du er og hvorfor du er på Twitter. Legg til video, blogglenker og annen media for å øke sannsynligheten for at andre tar kontakt med deg.

    • Hvilke followers?

Tenk på hvem du ønsker å legge til. Hva slags profil har de? Hvilke interesser og forbindelser har de, og hvilke personer stoler de på? Man kan finne ut mye ved å utforske brukeres profil, beskrivelse og blogg. Se på hvilken layout og bilder de bruker, og hva de tweeter om. Man kan også se på hvor de er fra, hvem de følger, og statistikk som følger deres konto.

Man kan si at det finnes kunstige og organiske followers, hvor organiske oppdager deg selv ut av egen interesse og kontaktnett, mens kunstige kan være kjøpte eller strategisk utvalgte followers fra et markedsføringsperspektiv. Fordeler med det siste er at man raskere kan øke antallet, men ulempen kan være at mange av dem ikke bidrar særlig mye, og ikke er genuint interessert i hva du representerer.

Det er også viktig å tenke på forholdet mellom antall brukere som følger deg, og antall brukere du selv følger. Du kan ikke følge et ubegrenset antall brukere, mengden står nemlig i forhold til hvor mange som følger deg tilbake. I tillegg er det ikke mulig å følge mer enn 1000 per dag.

    • Finne followers

Ønsker man å finne venner og kolleger, kan man importere epost-kontakter fra Gmail, Yahoo!, Hotmail, LinkedIn, og AOL. I tillegg kan man bruke søkefunksjon i Twitter for å finne folk, eller man kan se på venners venner, hvor man muligens finner felles bekjente.

Det er viktig å ta en «rengjøring» innimellom, hvor man fjerner inaktive eller useriøse kontoer. Slik kan man frigjøre plass til aktive brukere som har reell interesse i bli ens follower.

Noen applikasjoner gjør det mulig å søke etter brukere ut ifra spesifikke kriterier. Disse kan være nyttige for å finne potensielle followers med like interesser, eller man kan søke ut ifra nøkkelord og forbindelser.

Enda en måte å skaffe followers er å bruke andre sosiale medier, blogger og nettsider. Personer som besøker disse vil bli eksponert og gjort bevisst på din Twitter-konto, og kan skape krysninger, spesielt om opphavsstedet holder høyt kvalitetsnivå.

I visse tilfeller kan det være verdifullt å skape forbindelser til profilerte brukere, som for eksempel kjendiser eller respekterte fagfolk. Deres omdømme og berømmelse kan fungere som en inngangsportal til ditt innhold. Tilliten, respekten og/eller berømmelsen disse personene har vil i visse tilfeller gjøre det mye «lettere» for de som følger dem å ta steget til å følge deg også.

    • Twitter-lister

En Twitter-liste består av en mengde followers man selv kan velge. Det er en grei måte å organisere folk man følger på. Listene kan være private, eller deles med andre.

    • Fokus på kvalitet

Det er også viktig å sørge for at din Twitter-kontos innhold holder høy kvalitet. Slik vil man holde followers' interesse ved like, og i tillegg øke sjansen for retweeting og at folk som ser retweets blir interesserte i hva du tilbyr.

      • Ha en klar plan for hva du skal dele. En uklar og inkonsekvent mengde innhold grumser til formålet med din profil, og vil trolig ikke være nyttig i bedriftssammenheng. For kreative enkeltindivider kan uforutsigbarheten derimot noen ganger være en fordel.
      • Sørg for å tweet jevnlig. Legger du ut hundre tweets på en dag, for deretter å ikke legge ut noen på et halvt år, vil du trolig miste mange followers.
      • Aktualitet – del og kommenter saker som er ferske og aktuelle. Er du i en posisjon til å komme med saker som ikke ennå har blitt omtalt, har du et fortrinn.
      • Sørg for at dine tweets er underholdende for målgruppen din. De bør være i stand til å umidelbart fange interessen til folk, og i tillegg gjøre det fristende å retweete og kommentere dem.
      • Spre andres innhold – del bra innhold fra andre. Dine følgere setter trolig pris på kvaliteten, og i tillegg vil det øke sannsynligheten for at andre deler ditt innhold også.

Det gir stor verdi å skape forbindelsere til andre tweetere, men det er også utrolig verdifullt å bygge relasjoner til andre brukere som retweeter ens innhold. Hvis folk med mange followers og høy kredibilitet blir en hyppig retweeter av ditt innhold, vil mengden folk du kan nå blir utrolig mye større. Jo flere slike personer man har gode relasjoner og samspill med, jo større sjanse har man for å skape fantastisk vekst for ens egen Twitter-konto.

Etter at man har tatt hensyn til alle disse faktorene, og lagt inn en fantastisk innsats, er det viktig å ikke hvile på laurbærene. Husk oppfølging! Det hjelper ikke å ha årets beste Twitter-konto i 2013 hvis man mister fokus og innsats i 2014.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar