Mange som blogger
bruker sosiale medier til å promotere bloggen sin. Er man aktiv på
Twitter har man gjerne et solid nettverk man kan benytte til å skape
interesse rundt bloggen. Dette kan spesielt være nyttig hvis bloggen
er nyetablert, har få lesere og ikke er optimalisert for
søkemotorer.
Hvis bloggen
inneholder annonser kan økt trafikk fra Twitter være med å
generere inntekter for brukeren. I tillegg kan godt innhold spres
raskt i sosiale medier, men da må jo folk først gjøres oppmerksom
på at det eksisterer.
Hvis bloggen er
basert på aktiv deltakelse og diskusjon leserne imellom, tror jeg
forfatteren foretrekker at folk kommenterer i bloggens kommentarfelt.
Hvis bloggen har innebygd funksjonalitet for deling på Twitter er jo
veien også kort for at leserne i tillegg deler lenker til innholdet
på Twitter.
Hvis bloggen har
en mer passiv profil, tror jeg forfatteren er mer interessert i å få
kommentarer på Twitter. Noen som ikke har nok tid til å moderere
kommentarfeltene i bloggen sin slår gjerne også av
kommentarfunksjonaliteten for å unngå spam fra useriøse aktører.
Jeg skrev
kommentarer i mine medstudenters blogger, og svarte i tillegg på
Twitter kjapt, og informerte om at jeg hadde lagt igjen kommentarer
på bloggen.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar