lørdag 2. november 2013

Itfag - et koblingspunkt for kunnskap



En blogg er en nettside hvor personer og organisasjoner kan uttrykke seg. Variasjonen i innhold er massiv, fra mødre som deler erfaringer og svangerskap og morsmelk, til firma som holder kundene oppdatert om hvordan produktutviklingen går. Innleggene på bloggen kan variere i form og lengde, og kan merkes med tagger. Disse er "merkelapper" som gjør det lett å finne igjen innlegg senere. Man kan selv velge om leserne av bloggen skal kunne kommentere innleggene. Dette kan gi fruktbare tilbakemeldinger, men også trolling og spam. Fordi noen personer bruker kommentarfeltene som reklameplass og terapi (i form av hatefulle innlegg, en slags katarsis om du vil) må man i noen tilfeller bruke en del tid på å moderere disse.

Bloggen itfag (http://blogg.itfag.hist.no./) er drevet av Høgskolen i Sør-Trøndelag, og inneholder poster fra en mengde personer med tilknytning til høgskolen. Faglærer, lektor, dekan, stipendiat, ingeniør - alle disse har bidratt med en mengde poster om forskning, teknologi, studieteknikker, sosiale medier, IKT og læring generelt. Med et så stort spenn i tematisk innhold er det lurt å ha valgt navnet itfag, siden det spenner over en hel rekke av disse emnene.

Fra oppstart og frem til i dag har det blitt publisert 193 poster, hvor frekvensen har variert fra en per måned til daglig posting. Alle tidligere poster er tilgjengelige, men jeg skulle gjerne likt å ha sett en bedre måte å navigere gammelt innhold på. Gjerne at det viste antall poster for hver måned, og kanskje også et listeformat som kun viser postenes overskrifter. Bloggen benytter tags og viser dem som en sky, hvor de mest brukte taggene er større og mer synlige.

Nederst på siden kan man se en "W"-logo, som gjør at jeg antar at bloggen er designet med wordpress. Der kan vi også se at design-temaet er laget av devolux.nh2.me.

Målgruppen for denne bloggen er studenter, HISTs samarbeidspartnere, og muligens også fremtidige studenter. Man kan lettere dele informasjon som ikke passer inn på høgskolens offisielle nettside eller itslearning, og kan også motta også tilbakemeldinger fra studenter. Dette bidrar til å bygge en følelse av tilhørighet og samhold, spesielt for nettstudenter. Det blir en mindre formell måte å kommunisere med faglærere på, hvor diskursen ikke er styrt av fagopplegg eller pensum. I tillegg fremstår de som postere tydeligere som individer gjennom portrettbilder og det personlige uttrykket i hvordan de skriver innleggene sine.

Både studenter, ansatte ved HIST, og partnere fra næringslivet kan ta til seg og dele kunnskap og erfaringer her. Dette kan ha gjensidig verdi for alle involverte, da IKT er et område hvor det hele tiden dukker opp nye programmer, tjenester og ideer. For næringslivet kan bloggen også være nyttig for å følge med på siste nytt angående HISTs forskning, og potensielt for å komme i kontakt med studenter for fremtidig rekruttering.

Et eksempel på hvor kommentarer bidrar til å øke en posts verdi fant jeg her:(http://blogg.itfag.hist.no/2013/09/02/oppsummering-studenter-og-laering/#comments)
Posten handler om Evernote, og i kommentarfeltet får man tips om hva som er positivt med den tilhørende appen, men også kritikk av manglende støtte for tegning. I respons fra faglærer får vi vite at tegnefunksjonalitet er tilgjengelig på iPad.

HISTs egen strategi for sosiale medier sier at deres kommunikasjonsverdier skal være inkluderende, ambisiøse og engasjerte. So far so good.

1 kommentar:

  1. Det stemmer at den er laget i Wordpress. Det er beskrevet her: http://blogg.itfag.hist.no/2013/11/19/har-du-innspill-til-nytt-design-pa-bloggen-var/
    Fin artikkel som forteller om innholdet til it-fag bloggen

    SvarSlett