- Troverdighet
- Gjennomsiktighet
- Åpenhet og medvirkning
- Rask respons
- Langsiktighet
Jeg har i dag tatt en titt på to blogger, for å se om de demonstrerer noen av disse fem faktorene.
Ingen av disse to bloggene er ment å representere spesifikke bedrifter, men heller å være arena for nyheter, informasjon og diskusjon om deres respektive fokus. Fitnessbloggen tar for seg trening og kosthold, mens Filmjunk fokuserer på film i forskjellige formater. Selv om bloggenes utgangspunkt ikke er som direkte markedsføringskanal, har de likevel reklame for eksterne aktørers produkter og tjenester på siden. I tillegg hjelper bloggene til å promotere andre tjenester på sidene. Filmjunk har en podcast, mens Fitnessbloggen har forum.
Troverdighet:
En blogg om kosthold kunne raskt endt opp som en reklameplakat for slankepiller og usunne kroppsidealer, men fokuset her har tydelig vært på bredde og nyanser. En massiv mengde bidragsytere sikrer varierte tilnærminger til hva trening og kosthold betyr for folk. I nettaviser vil man ofte finne generaliseringer av hva som er sunt eller usunt, og forskningsresultater presenteres feilaktig og settes ofte på spissen for å fremprovosere reaksjoner og museklikk. På denne bloggen vil en del emner belyses fra forskjellige sider, fordi bidragsyterne har forskjellig bakgrunn og innfallsvinkler.
Åpenhet og medvirkning:
Bloggen er koblet til et forum, og er dermed designet for medvirkning fra leserne. Kommentarfeltene er flittig brukt, og ofte vil folk uttrykke forskjellige meninger uten at det blir trolling. Kosthold og ernæring er områder det stadig dukker opp ny informasjon, og i tillegg er folks personlige erfaringer vidt forskjellige, så nyansert diskusjon og rom for motstridende synspunkter er tilstede.
Troverdighet:
For en blogg som handler om siste nytt innen filmbransjen, er det avgjørende å bringe korrekt informasjon raskt. Det er også viktig å skape et klart skille mellom nyheter og spekulasjon, mellom omtale og reklame. En del blogger og nettsider som gir uavkortet postiv omtale til en del distributører fordi de er avhengige av produkter og informasjon fra nettopp disse for å være konkurransedyktige. Slik aktivitet vil ofte avsløres og påpekes i kommentarfelt, så en del av de mest kommersielle sidene har ikke kommentarfelt. Denne siden har derimot kommentarfelt, og leverer filmnyheter i god tid. Når de en sjelden gang presenterer ubekreftet informasjon, markeres det tydelig med "Rumor" i overskriften. Reklamen er plassert på en slik måte at den ikke dominerer siden og forstyrrer det redaksjonelle innholdet.
Åpenhet og medvirkning:
Siden har ofte avstemninger om diverse filmspørsmål, og egne innlegg som kun er ment som utgangspunkt for diskusjon. Leserne oppfordres til å delta og dele sine erfaring og filmanbefalinger. Siden inneholder også en podcast som handler om film, og eposter og kommentarer fra brukere er med og påvirker innholdet i den. Når det påpekes feil i artikler og innlegg, gis det rask respons tilbake med kommentar og korrigering av innlegget. En del av reklamene man kan se på siden er for forskjellige leverandører av underholdning, som for eksempel Netflix. Dette er med og bidrar til opplevelsen av at siden tar filmmediet på alvor, i motsetning til en del andre sider som har helt tilfeldige reklamer.
Jeg har kun nevnt to faktorer i denne sammenhengen, men jeg tror de tre siste ville ha vært mye mer avgjørende for blogger som er mer direkte knyttet til større bedrifter, som gjerne bruker bloggen som en forlengelse av bedriftens virksomhet, heller enn å være en tjeneste i seg selv.
Siden har ofte avstemninger om diverse filmspørsmål, og egne innlegg som kun er ment som utgangspunkt for diskusjon. Leserne oppfordres til å delta og dele sine erfaring og filmanbefalinger. Siden inneholder også en podcast som handler om film, og eposter og kommentarer fra brukere er med og påvirker innholdet i den. Når det påpekes feil i artikler og innlegg, gis det rask respons tilbake med kommentar og korrigering av innlegget. En del av reklamene man kan se på siden er for forskjellige leverandører av underholdning, som for eksempel Netflix. Dette er med og bidrar til opplevelsen av at siden tar filmmediet på alvor, i motsetning til en del andre sider som har helt tilfeldige reklamer.
Jeg har kun nevnt to faktorer i denne sammenhengen, men jeg tror de tre siste ville ha vært mye mer avgjørende for blogger som er mer direkte knyttet til større bedrifter, som gjerne bruker bloggen som en forlengelse av bedriftens virksomhet, heller enn å være en tjeneste i seg selv.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar